Nåt för dom som väntar...

Det är verkligen gult ute. Överallt blåser omkring löv i massor och sprider en höstkänsla. En bra sådan. Jag gick hem ifrån skolan med en stor cerise halsduk runt halsen och kände mig allmänt skuttig. Det kändes bra och kallt. Först nu har det slagit mig, det kommer verkligen att bli kallt och mörkt här inom en snar framtid. Det känns stressande och intressant. Kanske äntligen en riktig snövinter, eller blir det bara väldigt, väldigt kallt? Antar att det kommer att visa sig och kanske kommer någon av er vänner våga er upp hit också. Förövrigt var jag i skolan idag för att lyssna på Björn Häger, igen. Det är en jätteintressant föreläsning, men insåg efter någon timme att jag hade hört allt tidigare och kände mig rätt säker på det han skulle prata vidare om. Valde att gå hem istället. Lyssnar på Veronica Maggio nu, det är sommar. Jag gillade inte henne alls innan, men efter Malmötrippen i augusti månad är jag fast. Vilka texter, träffsäkert och coolt. Magen är hungrig och jag är trött, men icke. Här ska inte slappas i soffan, har en hel mängd saker att göra innan dess. Framförallt spela in en intervju med en ny maskin som jag inte helt kontrollerar än. Varför kan inte alla skolor/arbeten använda sig av samma inspelningsapparat? Kanske blir det även träning, underkroppen i så fall. Överkroppen är så mörbultad, det finns inga ord för det. Känner mig som en robot, en stel sådan.

Läser just nu en väldigt intressant kursbok där jag helt fastnade för en sida igår. Bland annat handlar det om skillnaderna mellan könen och tänkte informera er om lite av innehållet, ett innehåll som alla borde vara medvetna om. Vi har chans att förändra detta, borde vi inte göra det?

19 svenska långfilmer hade premiär 1997. Av dessa regisserades 16 av en man, 3 stycken av en kvinna. I de 3 filmer som regisserades av en kvinna var huvudrollsinnehavaren en kvinna. av de 16 filmer som regisserades av en man hade bara 1 film betoningen på dne kvinnliga huvudrollsinnehavaren.
- Svenska manusförfattare är till 77% män.
- Svenska regissörer är till 80% män.
- Svenska filmfotografer är till 94% män.
- Svenska producenter är till 81% män.
De två så kallade "långfilmskonsulenter" som kan ge betydande ekonomiskt stöd till spelfilmsproduktion är båda män. Däremot är barnfilmskonsulenten en kvinna (är någon förvånad?)
De högsta cheferna i de sex största TV-kanalerna är samtliga män.
Av Sveriges televisions 5 regionchefer är 4 stycken män.

Jag blir inte ett dugg förvånad när jag läser detta, men det gör ont i hjärtat. Visst är nu dessa män bättre än deras kvinnliga kolleger så ska de ha jobben, men jag är högst tveksam. Tror inte ens de kvinnliga kollegerna har haft en chans att bevisa sin kunskap i dessa yrken. Vad tror ni?


Imorgon ska jag sända Java i piteFM igen. Denna vecka ska jag sända tillsammans med Maja, det ska bli trevligt. Ämnet för morgonen är I-landsproblem, så jag är väldigt tacksam om ni delar med er till mig under kvällen med era vanligaste sådana problem och vad ni tycker det betyder för er. Hoppas att ni lyssnar imorgon 08.10-09.00, ni kan även skriva in till oss under programmets gång med era funderingar, adressen är : [email protected] .

Nu ska jag äta taco-paj tillsammans med mina tjejer och sedan fixa intervju, kolla idol och avsluta med Greys Anatomy.



Take Care
Nåt för dom som väntar




Lämna gärna en hälsning här
Postat av: Rob.

JAAAA, oj va tips jag ska ge imorgon!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback