Lite av varje...och ingenting.

Imorgon ska jag djupdyka i allt vad min hemkommun har att bjuda på. Jag skrattar smått inombord när jag tänker på det, hur kommer det att sluta? Är nyfiken, vad kan jag få ut som jag inte redan vet om min lilla ö? Egentligen inte ett dugg nyfiken, men kan ju försöka låtsas imorgon för den goda stämningens skull. Många av er som jag törs hoppas läser min blogg vet dock inte lika mycket om denna ö, som ni antagligen hört talas om genom mig. Så jag tänkte helt enkelt direkt ifrån wikipedia ge er lite information om den. Håll till godo!

                   Sveriges sjätte största ö och ligger vid bohuskusten.

Tjörn är anslutet till Stenungsund på fastlandet via Tjörnbron, och till Orust i norr via Skåpesundsbron. Största tätorten är centralorten Skärhamn. Andra samhällen, tillika gamla fiskelägen, är till exempel ,Rönnäng,Klädesholmen och Kyrkesund. Billströmska folkhögskolan med kulturprofil ligger mitt på Tjörn. På halvön Mjörn på norra Tjörn finns förutom skalbank och vacker natur även Sundsby säteri som på 1600-talet ägdes av Margareta Huitfeldt, mest känd genom donationer, myter och sägner.Tjörns näringsliv är till stor del präglat av sjöfarten.

På Tjörn finns några av Europas större rederier. Wallhamn på öns ostsida har kapacitet att ta hand om 100 000 bilar per år. Strax söder om Wallhamn ligger Djupviks varv som till största delen tillverkar aluminiumbåtar för olika myndigheter som polis, kustbevakning och sjöräddning. Under sommarmånaderna ökar folkmängden från 15 000 till nästan 30 000 på grund av turism. En stor del av turistverksamheten är koncentrerad till södra Tjörn. I Skärhamn finns bl.a. Nordiska akvarellmuseet, en välrenommerad gästhamn samt Bästkustens turistbyrå. Den tätbyggda lilla ön Åstol med ca 300 året runt-boende är vida känt för sitt omgjorda rökeri med fullbelagda visaftnar under hela sommaren. I Säby finns den 200 år gamla Säbygården som visas för allmänheten under onsdagar på sommaren.





Rummet ser ut som ett slagfält, men så får det faktiskt förbli även denna kväll. Orkar inte. Efter helgen och alla resor är avklarade, då ska jag städa - på riktigt. Biljetten hem är bokad - dyr som katten..men men. Kan vara värt det i alla fall. Ett antal år sedan jag firade födelsedagen hemma, så det får det bli i år. Fick föra över pengar ifrån sparkontot för att kunna köpa biljett, haha tragiskt komiskt. Nu ska jag sova, så jag mot förmodan är piggare imorgon när kommunen ska utforskas till bristningsgränsen. Kommer förstå naaada.

                                                                                                                              Sov så gott. Take Care.

                            Robyn & Kleerup - With every heartbeat
             
 Hon är den cooolaste, softaste och den mest "egna" personen jag känner till.
      Jag vill vara som henne, iaf lika cool (drömma kan man ju!...)              Hultan, hultan, hultan!

Lämna gärna en hälsning här
Postat av: Anonym

jag vet! hon är sjukt bra. och snygg! tänk att se så snygg ut och ha så snyggt hår. gaah!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback