Fredag med allt och ingenting.

Jag är en av två datanördar för tillfället. På matbordet står det två datorer med två ägare till dessa på varsin stol. Båda ägarna är väldigt trötta och fulla med ångest för morgondagen. Tentan springer allt närmare och vi blir mer och mer rädda. Inatt drömde jag dessutom om tentan.Tragiskt.

Hittills har dagen varit lång. Som jag nämnde igår så kom Björn Häger (journalist)
 till skolan och föreläste. Mycket bra sådan. Efter ett tag kom jag på vem han påminde om i sitt språk och röst - Jonas Gardell. Samma sorts gester och ljusa tonläga stundtals. Trots flera timmar av intressanta ord ifrån honom hade jag svårt att ständigt hålla fokus. Ögonen ville hemskt gärna ramla igen. Är det vädret? Halsen gör allt ondare..inte tid att vara sjuk, så snälla hjälp mig tet och blåbärssoppan.

Tillbaka till Björn igen. Han hade som sagt en hel del kloka ord att dela med sig av och roade mig med att skriva ned en del av dessa, just i bloggsyfte. För det första mina damer och herrar, han hade en TRÄDATOR! Jag kan inte säga vilket märke och typ det var, men grymt snygg. Han var i skolan för att föreläsa om intervjuteknik, något han skrivit böcker om och föreläst länge angående. Han kunde sin sak. Frågan om att intervjua barn kom upp och om de fanns undantag hur man skulle uttrycka sig för att få fram ett så givande svar som möjligt. Det fanns det. Han brukade använda sig av en teknik då man säger motsatsen för att få barnet att ifråga sätta. (Häger:) "Vilka fräcka pokemon figurer du har, den här är bäst va?" Häger vet då om att den figuren inte alls är bäst, och kan genom det få ett bra svar. (Barnet:) " Nej! Det är ju Bulbasaur, alla vet att Piccacho är mycket bättre!"  När Häger sa detta utbrast alla i skratt, det lät otroligt kul när han faktiskt kunde namnet på två av figurerna. Sedan fortsatte han att disskutera olika frågeställningar och vilka frågor man ska använda sig av. Han kom in på olika verbformer ex: vad, hur, när...efter alla var överens om bästa lösningar så sa han att det fanns ett undantag. Göteborgare. Vi vill efter svar lägga till lite extra "utav i bara helvete" tillexempel. Kändes igen. Komiskt. Han intalade oss att vi ska vara Ulf Elwing. Lugn man som har ett sätt som kommer nära den vi intervjuar. Vi skulle inte intala oss att vara Janne Josefsson, någon som blir förvånad? Han delade även med sig av två personers citat i två olika sammanhang.
Dels ett Ingmar Stenmark sagt efter ett av hans guldåk:
" Har du bott i Tärnaby i hela ditt liv? "
- Nej, inte än.
Det andra var om Therese Alshammar efter hennes två silver 2000. Hon var väldigt besviken. Denna intervjun tog Häger med som exempel på grund av journalisten formuleringar. (lägg märke till den lilla extra frågan innan svaren)
" Hur känns det nu då när du tagit det här silvret? Är du inte glad någonstans?
- Inte just nu faktiskt.
" Hur lång tid tar det innan du kommit över den här enorma besvikelsen? För det är det ju.
- Det är det väl inte.
Om journalisten inte hade haft slutfrågan och kommentaren hade det blivit betydligt bättre svar.

Frida ställde en fråga till mig och Stefanie angående tentan när vi kom in i föreläsningssalen imorse. (Den rosa boken, är en studiebok...tjock sådan)
" Tjejer, hur känner ni för den rosa boken. Har ni lagt mkt vikt på den? "
Jag svarar:
- Inte ett skit.

Ikväll blir det plugg och sedan Idol. Det är discotema tonight med Amanda som ska göra världens bästa disco låt. Disco Inferno. Kommer blir grymt. Vi ska käka lite tacos till detta och softa. Usch nervositeten kommer stiga ju längre kvällen går. Tentor är inte min grej, men ska försöka få det att bli det.

Regnet utanför är inte jätteroligt. Vi måste gå och handla, men känns inte ett dugg lockande. Att svälta är dock inte heller jätte lockande. Jag lovar, det kommer sluta med en sväng till affären iaf. Haha.

Sitter och kollar på www.youtube.com , Johan Glans som vanligt. Älska dessa skåningar. Om några veckor ska jag besöka skånelandet hoppas jag. De måste ju ändå sakna en gbgare, eller? Stefanie har lovat att bjuda på innebandy och party. Låter kanon.

Nej nu ska vi bege oss. Återkommer imorgon. GLÖM INTE ATT TÄVLA!. Take Care.





image404


Lämna gärna en hälsning här

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback