Betnér eller Ebba, hur vill du ha det?

Satt på jobbet förrut och kände ett stort behov av att skriva. Skriva om Magnus Betnèr och Ebba von Sydow, vilket sammanträffande! Egentligen inte, men just idag var det faktiskt det. Först imorse satt jag och läste om Ebba i GP, hon hade fått flera sidor i extrabilagan. Någonting hon säkert är jättenöjd med. Sedan  (nu i skrivande stund på jobbet) lyssna(de) jag på P3 och Betnér är morgongäst. Intressant. Som de flesta vet så använder Betnèr ständigt Ebba som ett bollplamk att klanka på, med all rätt enligt mig.

Ebba är säkert jätte smartoch allt sådant, men snälla visa det utåt i sådana fall!  Det enda man ser när du visas är en alldeles för dyr väska och rosa läppglans. Jag försöker säga att jag tycker om dina feministiska åsikter, men inte hur de framställs. Jag anser att du inte lyckas inom mediabranschen på grund av kunnighet utan av att du heter von Sydow. KLING! Speciellt och dyrt. Tragiskt men komiskt. Reportaget i GP handlade om hur du stod inne på TopShop i Göteborg och 16 åringar stod i kö och frågade vilka skor de skulle köpa. Löjligt. Du har dock en grymt bra tanke bakom hur tjejer ska behandlas med lika lön osv. Men är du verkligen rätt person att ta tag i denna diskussion?

Betnér är min Gud på många områden, inte för att på något sätt lysa detta inlägg med guldstjärna till honom. Jag anser att han har rätt i många frågor och han gör mig upplyst. Han tänker utifrån ett samhällsperspektiv som för tillfället inte existerar, men som finns där bak som en dröm. En dröm om ett samhälle där könen är lika och man som person ses utifrån personlighet. Han tycker det är viktigt att uppfostra barn på ett "anti" kön sätt. Att inte välja rosa kläder till dottern bara för att Ebba säger att en flicka ska ha det för att det är "inne". Inte heller välja svart randig tröja till killen för att de tär så idealet ska vara. Vårt samhälle är så fruktansvärt påverkat av vad "alla andra" tycker, HALLÅ var försvann den egna åsikten och viljan. Den försvann med personligheten vi ser upp till. Ebba, Paris och Lopez. Alla ska vi bära deras kläder bara för att de finns med på omslaget. Är det kul att klä sig i samma plagg som resten av världen? Knappast. Kläder är personligt, det ska vara trivsamt och sådant man själv tycker är snyggt. Jag sticker inte under stolen och erkänner att jag själv är mycket intresserad av mode, men inte går jag och köper ett läppglans för 300:-. Alla vet att ett läppglans försvinner och tar slut. Förresten har väl ni tjejer läst att läppglans är inte en killmagnet. Alltså inget man lägger 300:- på!

Jag vill ha ett samhälle utan allt prat om dieter,mobbing och den som äger snyggast skor. Varför försöker vi inte tillsammans starta en värld där allt får lov att finnas till? Svaret är att pengafrågan är för avgörande, det är alldeles för stora skillnader mellan fattiga och rika. Pengar är ständigt det som avgör. Jag blir så glad när jag ser personer som har det gott ställt klär sig i en budget utstyrsel och aldrig öppet flashar med kortet.

Bli ett gott föredöme. Lyssna på Betnèr och läs Ebbas blogg och avgöra själva hur ni bäst blir det.


Döm aldrig och slipp själv att bli bedömd genom det.

Lämna gärna en hälsning här

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback